28.3.09

Kære Susanne Staun

Du har ret, og osse jeg har muligvis i et svagt øjeblik brugt krimigenren til at positionere mig selv som elitær, som hævet over ... ikke så meget dem der, som fx min mor, har været krimilæsende i mange år, men over den altopslugende modebølge af kommercielt bras, der er skyllet ind over bogmarkedet de sidste par år. Jeg undskylder, for - igen - du har ret; der gemmer sig sikkert gode romaner også i den genre, det ved du sikkert mere om end jeg gør, for jeg orker ikke at grave mig gennem alt lortet for at finde guldklumperne. Men jeg må indrømme, at jeg nok ville have lettere ved at tage dig alvorligt, hvis du derudover vidste lidt om, hvad du taler om. Når du taler om Forfatterskolen, åh jeg orker det næsten ikke, men ... hallo! Udelukkende smalle forfattere? Ingen episke forfattere? Ingen genreforfattere? Kan jeg ikke bare nøjes med at nævne Christian Dorph?
Og når du taler om homogeniteten i kunststøtten ... suk. Erling Jepsen er det samme som Maja Lee Langvad? Lars Skinnebach og Synnøve Søe? Men nej, det er da rigtigt, at de i hvert fald har det til fælles, at de ikke skriver krimier. Du kunne jo så evt. have nævnt, at det gør et af litteraturudvalgets medlemmer selv.

4 kommentarer:

Harald Voetmann sagde ...

Hej Martin. En enkelt tilføjelse: Netop Erling Jepsen er da krimiforfatter. Bogen "Frygtelig Lykkelig" er en storsælgende (og filmatiseret) krimi.

Erik Højer sagde ...

Ved at latterliggøre Yves Kleins IKB, afslører Staun sin rindalistiske dagsorden.

Rørende, at nogen tager arven op efter lagerforvalteren, som faktisk sad i Statens Kunstfond på et tidspunkt.

jens jacob toftegaard sagde ...

ambition: at skrive så smalt, at teksten kan glide som et knivsblad ind i en krimiforfatter, og hvast og grusomt skære hende op

peder frederik jensen sagde ...

Man kan nævne Henning Mortensen der sad i tremandsudvalgeet førhen, og som har udgivet tre krimier i de seneste år, men de er måske for litterære og for skæve til at falde ind under genrelitteraturens stramme rammer. Ved det ikke men de er fantastiske.