30.10.05

... den frieste gjendiktning noen gang gjort til norsk, sies det, hvor Johannesen gjendikter Tu Fu til seg selv eller til brechtsk eller til begge. Det er en av tre diktsamlinger i verden som stadig kan gjøre øynene mine uklare av sorg og glede når jeg blar i den. Og den finnes ikke sentimental ...
sådan ser han ud! Det er en fantastisk bog. Denne mand har været en legende for mig i årevis. Jeg synes næsten, der er noget perverst over, at han er levende. Men han oversætter muligvis stadig Du Fu? Eller er det en tekst fra den gamle bog?

2 kommentarer:

Susanne Christensen sagde ...

Han er vældig levende! All over the place, faktisk. Netop kommet ny bog også -- Har altid tænkt han ligner en gremlin, ikke helt min kop the: men nu taler vi bare om personen. Og der kommer interview i næste Vagant, forresten.

Susanne Christensen sagde ...

Hm, en lidt morbid nyhed at poste hér, men jeg fik netop en sms fra Audun, han siger Georg J. døde igår, i Ægypten.

Med et oprigtigt ønske om en fortsat glædelig jul.