28.6.05

Udposten (m. kommentarer) bliver citeret i Information i dag – jeg kan takket være avisens sørgelige nye internetpolitik ikke lave et link.
Jeg kan ikke lige huske hvad det var, jeg ville sige om litteraturens tilstand og relevans, men det kommer nok tilbage. Ang. kvalitet og salgstal: Det er blevet kaldt uetisk af mange og på mange måder, at salgstallene for MGS' bøger er blevet gjort offentlige og blevet et argument for kontraktophævelsen. Hvorfor? Det virker som om Martin burde skamme sig over, at hans bøger kun er blevet solgt i 140 eksemplarer. Det virker som om det burde være og forblive en hemmelighed. Ingen siger noget, hvis et forlag bruger det i sin reklame at en bog nu er i trykt i så og så mange oplag og så og så mange eksemplarer – hvorfor skulle nogen osse det, for det er jo ikke mærkeligt at et forlag måler kvalitet i forhold til salg og succes. Det der undrer mig er, at forfattere og forlæggere i denne sag tilsyneladende er enige: Det er ydmygende for MGS, at det skal offentliggøres, at han har så lidt succes. Men den eneste måde det kan være ydmygende på er vel hvis man måler værkets væsentlighed i forhold til dets salg?
Jeg mener, vi ved jo godt at litterær kvalitet og salgstal ikke hænger sammen. Eller det er måske bare noget vi lader som om vi ved, hvis vi så alligevel skal skamme os over at vi ikke sælger bedre? (140 er hvad alle debutantdigtsamlinger sælger, muligvis med nogle ganske få undtagelser).

4 kommentarer:

René Jean Jensen sagde ...

Du siger noget. Det frapperende i Hesseldahls argumentation er, at han (og i mildere grad Fru Ries i Inf.) føler sig kaldet til at give forfatterne en lille lektion i kapitalisme. Hvad har det med sagen at gøre? Hvorfor skal man mon belæres om, at et forlag er et kommercielt foretagende midt i en debat om manglende virksomhedsetik? For længere er MGS-sagen ikke. Den handler IKKE om at forfattere kræver urentabilitet eller at de KRÆVER at blive udgivet for alt i verden og hvad man ellers (latterligt skyggeboksende) har antydet her og der. Den handler sådan set bare om elendigt forlagsarbejde fra L&R´s side og et meget dårligt cover-up forsøg fra Hesseldahls.

kenneth krabat sagde ...

tak for de ord.

ja, hvorfor skal hvad pressen mener bruges som målestok for noget? endsige en bogs salgstal? Det her handler om etik. That's it.

Martin sagde ...

Lad mig i den forbindelse tilføje, at jeg er noget så grusomt træt af at høre om "vækstlaget", underforstået det lag gylle og gødning et forlag er tvunget til at sprede ud under sine store blomstrende æbletræer for at næste års høst også skal give udbytte. Der ligger en investeringstanke i det, som - set fra forlagets synspunkt - ikke er forkert, men som implicit medfører at en rigtig forfatter bliver man først når det velfortjente gennembrud kommer.
Men det er jo altså ikke det L&R-sagen drejer sig om. Hesseldahl fremturer i morgen i Information lige som han gjorde i Alfabet i weekenden med hyklerier og fordrejninger og med at spille offer for en smædekampagne. Pinligt.

Susanne Christensen sagde ...

Enig! Her blot et PS: Udpost citeres også i Bendik Wolds artikel i norske Morgenbladet. Måske du kender nogen som vil låne dig koden hvis du ikke ind kan komme?