3.5.04


Fordømt! Der er åbenbart en grænse for hvor lange kommentarer Haloscan kan klare. Det ved jeg nu, fordi Nikolaj Rønhede har prøvet at sende dette:
”Man kan spørge sig selv, hvor meget eksperiment (eller kompromisløs vision, for den sags skyld), der ligger i ikke bare at skrive NØJAGTIG den slags litteratur, alle ens venner og litterære bekendte forventer af en, men endda at skrive den på en måde, så det er tydeligt, at man kun henvender sig til disse venner og litterære bekendte. Værre er det i mine øjne, at denne rettethed mod den litterære subkultur også betyder, at den smalle litteratur omvendt INTET har at sige en større offentlighed. Ret beset henvender værkerne sig slet ikke til det samfund, der omgiver dem. De henvender sig ikke til størstedelen af den læsende danske befolkning, f. eks. - igen taler jeg her om det intenderede, ikke det faktiske publikum.”

Kære Tue, jeg synes, der mangler lidt historie i dette afsnit – for hvem kan vi nævne af klassikerne inden for området ”eksperiment (eller kompromisløs vision, for den sags skyld)”, der som udgangspunkt ”henvendte” sig til det ”omgivende samfund”? Så vidt jeg kan se, henvendte de sig på en måde netop ikke til det omgivende samfund, og det var det, der enten gjorde dem så rasende påtrængende i deres samtid eller overleverede dem til efterkommerne. Det betyder ikke, at jeg er uenig i, at det er en helvedes dårlig idé at kalkulere sit publikum på forhånd, uanset om det er de 200-250 personer her i København, når det går højt, eller det er en kritiker med et standpunkt og en sag – for det kommer der i alle tilfælde sjældent nogen kunst ud af. Eller for den sags skyld at kopiere sine forbilleder fra 50ernes, 60ernes og 70ernes fornyelser. Derimod skal man vel prøve at være i samklang med sin egen tid og gerne et lille skridt foran, det sidste er mit bedste bud på, hvad samtidskunst er for noget, nemlig den, som er et lille skridt foran sin tid. Endelig er det måske også værd at ihukomme Ezra Pounds statement om, at et land har den litteratur, som det fortjener. De venligste hilsener nikolaj

Ingen kommentarer: