6.5.03

En anden sjov ting jeg s� i dag: H�jholts 1.maj tale fra 1986. Den er rigtig fin, meget fin endda. F�rst taler ham lidt om, hvordan der aldrig er nogen, der kunne finde p� at sp�rge ham om at holde 1.maj tale (hvilket alts� er pr�cis hvad tv-aktuelt har gjort), og at han i�vrigt ville sige nej hvis de gjorde. Selv om det jo er en chance for aten kunstner kan f� sit budskab ud til folket. Sige tingene rent ud. "Ja-tak, men det er lige n�jagtig, hvad en kunstner ikke kan, og heller ikke skal: sige tingene rent ud, s�dan som de er. Det ville v�re at st� og lyve for folk..." S� kommr der et afsnit jeg holder meget af:
Jeg ved godt, at den fordom hersker [det tror jeg nu ikke den g�r l�ngere], at kunstnere i nogen henseender er klogere end andre mennesker - den fordom betaler vi for ved at man s� p� andre omr�der forlanger at vi skal v�re dummere, end folk er flest - natur, k�rlighed, f�lelser og den slags. Kunstnere er hverken klogere eller dummere end andre mennesker. Jeg skal gerne indr�mme, at nogen kunstnere g�r hvad de kan for at holde sig dumme s� godt de kan, og det lykkes da ogs� af og til, det kalder man s� spontaneitet, naivitet, oprindelighed ...
S� g�r han over til at tale om politik og utopier og det er osse fint nok.

Ingen kommentarer: