10.8.20

Nåmen Jyllands-Posten gav mig nogle penge og bad om en tale til danskerne. Den er her. Og her.


En sang for musefolket 


Den her idé altså ... at forfatteren er en hofnar ... vi kan ringe til hende ... i agurketiden ... en demokratisk hofnar ... hofnar for demokratiet ... en socialdemokratisk hofnar ... syng os en sang ... gerne en opsang ... reagere som Lear ... dette hofnarsdemokrati ... jeg er en nar ... men jeg holder mig helst fra hoffet ... det socialdemokratiske hof ... det journalistiske hof ... meningshoffet ... en flue giver oksen et stik, skriver Brandes ... og tror det er den, der sætter kærren i gang ... hvad var det, som stod med småt ... hvad var det, vi klikkede ja til ... dengang vi fik hyre som hofnar ... spottegloser, lyse indfald ... hælde rhinskvin i Hamlets hår ... stå til rådighed for forefaldende arbejde ... meningsarbejde ... i agurketiden ... ahem ... 


Her er en talerstol ... og en rhinskvinsflaske ... Her står jeg så ... hvad kan gå galt ... Giv mig mine stylter ... og giv mig min maske ... en pibekravekværulant ... købt og betalt ... 

Sæt jer til rette ... hold kæft ... og hør efter ... lad stilheden falde ... over det ganske ... socialdemokratiske palads ... mens jeg ruller med øjnene ... og stamper i jorden ... af alle kræfter ... og trykker min æggeskalskrone på plads ... 

Er hoffolket skeptisk ... profet eller filur ... giver palaveren mening ... er det til at begribe ... det er op til jer at bedømme ... sangerens koloratur ... kan sangeren synge ... eller bare pibe ... 

Giv mig en tromme ... hvis I vil have rabalder ... se hvor jeg danser ... på åndeløse stylter ... gør plads omkring mig ... og grib hvis jeg falder ... en kunstner! en kunstner! ... ikke en snylter ...

Ingen kommentarer: