7.10.08

Nå ja, og nu alt det her finanshalløj. Jeg forstår ikke så meget af det. Men det minder mig om


KAPITALISMENS GRUNDLÆGGENDE MYSTIK

Kapitalismens grundlæggende
mystik: hvordan en krone, ved at ligge stille

i en periode, føder en tiøre
ved siden af sig – for eksempel: Du sætter

som der står i reklamen
20.000 kr. ind på en højrentekonto

i en af vore største banker. Efter seks år
kan du gå i banken og få udbetalt

35. 532 kr. Spørgsmålet er nu: Hvem er de
15. 532 kr. taget fra?


                                Jan Erik Vold oversat af René

1 kommentar:

René Jean Jensen sagde ...

DET BEDSTE JEG VED (Mel.: My favorite things)

Handel på Børsen og åger i banken,
CEPOS i røret og olie i tanken,
Små polske piger, der ordner mit bed,
Det er bar' nod' af det bedste jeg ved.

In-ci-tamenter og håndtryk af bladguld,
Folk syd for Nivå, der får sig en røvfuld,
At smide folk ud af ders' lejlighed,
Det er bar' nod' af det bedste jeg ved.

Aktieoptioner og høje profitter,
Svindel og fup for at sikre kreditter,
At presse prisen i al evighed,
Det er bar' nod' af det bedste jeg ved.

Når det si'r krak
Når jeg ikk' har spir
Når jeg er lidt flad
Så husker jeg bar’ på det bedste jeg ved
Og så bli'r jeg bar' glad