22.11.06

Tue har startet en diskussion af Marianns essay. Jeg ville egentlig skrive en kommentar derovre, men jeg kan ikke finde ud af at skrive noget sammenhængende, så jeg lader bare de her brokker stå:

Jeg ved ikke hvad jeg skal mene om det litterære vækstlag (JEG HADER DET!) og om kulturel kapital (jeg forstår den ikke).

Jeg ved ikke, hvad det er for satsninger I taler om. En bog er aldrig en satsning, det ville betyde, at den var en investering i noget andet end sig selv.

Det er klart at smalle forlag ikke automatisk giver stor litteratur, men hvis små forlag udelukkende fungerer som vækstlag er de værre end meningsløse, de er afskyelige. Forresten vil jeg sige, at det ikke er en skid heroisk at være avantgarde. Tro mig :-)

Jeg tror, Mads har ret i, at de fleste forfattere helst vil udkomme på Gyldendal. De fleste forfattere skriver bøger, der er som skabt til Gyldendal. Ikke et ondt ord om det, for ja, Gyldendal har flest af de gode bøger, de har flest af alting.

Eller hvad? Alting? Nu ved jeg selvfølgelig godt det er dårlig stil at trutte i eget horn, men kunne struktur. 16 objekter. være kommet på Gyldendal? Svanesøsonetterne? Tue nævnte selv B-16-serien. Nu ser det ud som om ØK nærmest er døde og borte, men lad os ikke glemme, at det var dem der slog hul i en meget tung dyne omkring årtusindskiftet. Med sådan noget som Dame til fornuftige priser og Dub! Klonk!!

Den egentlige skandale i den del af forlagsverdenen, man kalder smal, er velkendt af mange: At flere forskellige manuskripter af Mikkel Thykier i årevis har ligget på forskellige forlagsredaktioner, der nægter at udgive dem, fordi de er for dyre eller for vanskelige og under alle omstændigheder usælgelige.

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Mikkel Thykier??? Virkelig? Det kan jeg slett ikke forstå.

Martin sagde ...

Nej vel? Men det er en lang historie eller måske endda flere lange historier, som også involverer sindssyge copyrightpriser og andre ting.

Anonym sagde ...

Hm. Men uansett... Noen må da kunne få gitt det ut?

Anonym sagde ...

nej, jeg har hørt det samme på rygtebørsen. det undrer mig ikke. det er så ærgerligt, at mikkels ting ligger og lumrer, men forlagene ligner virkelig hinanden for meget. og der er for få penge simpelthen. det er en væsentlig grund.

det der kan gøre de små forlag ekstra slemme, og jeg er i det store hele enig med dig martin, er den overdrevne (forfængelige) lyst til at udkomme iklædt en ikke-kommerciel moral. det er hykleri, at være så forhippet på at udgive, samtidig med at man "forsager" et salgsapparat. man vil gerne offentligheden, men alligevel...

i don´t know

Martin sagde ...

Der er - til dem der ikke ved det - mindst tre historier:
1. Én om en mytologisk kuffert fuld af manuskripter, Mikkel afleverede til Borgens Forlag for ganske mange år siden og sagde, at de kunne gøre med, hvad de ville. Der er ikke set noget fra denne kuffert.
2. Én om den 'store foldebog' som er set og udfoldet af flere mennesker (dog ikke mig). Denne er muligvis en del af ovenstående kufferts materiale. Den er aldrig blevet trykt og udgivet - formodentlig fordi den ville være (lidt/meget?) vanskelig at binde ind.
3. Én om en fotobog Gyldendal tilbød at udgive, hvis altså bare Mikkel selv skaffede de 200.000, det ville koste at trykke den. Dette manuskripts eksistens er uomtvisteligt (jeg har selv haft det i hånden). Men Gyldendal ville altså ikke ofre de penge rettighedshaverne (til billederne) forlangte (og havde vist iøvrigt osse svært ved overhovedet at få kontakt til dem for at forhandle om det).